Lite recept!

Har fått förfrågningar om min orientaliska fläskfile och soppan jag gjorde igår så här kommer lite recept.

Rotfruktsoppa:
Ca 5 liter.
4 st morötter
1 palsternacka
1 rotselleri
½ purjolök
5 potatisar
Vatten och grönsaks/köttbuljong

Skala och tärna rotfrukterna.
Hacka purjolöken.
 Koka upp buljongen och lägg i alla rotfukterna
Salta och peppra efter smak, jag lägger i tio pepparkorn också (vit/svartpeppar/rosé och grön peppar.
Låt detta koka i ca 30 minuter när det e ca 5 min kvar släng i purjolöken.
När den e färdig så blandar jag lite vatten o potatismjöl och rör i för att få soppan lite tjockare.
Man kan även koka ett köttben eller vilket slags kött som hellst  i soppan och sedan när soppan är färdig så tar man och tar nort köttet från benet och lägger i köttbitarna igen :)
Det bli mycket godare smak då.


Orientalisk fläskfilé:
4personer.

1-2 kg fläskfilé
1msk margarin
1 tsk salt
1 kryddmått svartpeppar
2 bananer
2-3 msk curry efter smak och tycke
4 dl vispgrädde 1 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 grader

Skiva fläskfilén i 1 cm tunna skivor och bryn i panna salta och peppra.
Skiva bananerna och lägg dem på köttt i en ugnsäker form.
Blanda vispgrädde, curry salt o peppar och häll överköttet o bananerna.
strö över osten.
Gratinera i 10-15 min.

Serveras med potatis eller ris och grönsaker.


Kommentarer
Postat av: Carrou & Rudolph

Sv: Okej men tror du att det blir vidare sjukskrivning?

Eller måste du börja jobba? min går också snart ut :S



Men det kan vara skönt att bara ligga på soffan, hade jag också göra gjort :D Och håller med om snön, tycker inte om att det blir blött och grått! bättre om snön ligger kvar utan att det kommer nu, men man jan väl inte få allt ;) Kram

2010-02-25 @ 10:13:47
URL: http://carrou.se
Postat av: malin

Okey :) hihi

2010-02-25 @ 10:25:15
URL: http://malinmargaretha.blogg.se/
Postat av: Ebba

sv. hihi visst var den snygg!?

Händer idag då?

2010-02-25 @ 10:36:57
URL: http://leeshy.blogg.se/
Postat av: Linda - det handlar om helheten

Hej tösen, kul att du gillade headern. ville ha lite ljusare nu efter all turbulens. tack min onsdag var helt okej, jobbade dock hela dagen o kom hem runt nio. var dödstrött då, så skönt med ledighet idag! :) hur var din egna onsdag? kram kram

2010-02-25 @ 10:40:05
URL: http://lindapyykkonen.blogg.se/
Postat av: Becka

Kul med recept!

Den där orientaliska fläskfilén måste jag prova!

2010-02-25 @ 21:03:32
URL: http://beckasinnet.blogg.se/
Postat av: Cicci

Underbart! Det här låter väldigt väldigt gott och med banan i? Det ska verkligen bli spännande att prova på det här^^

Jag var på intervju för Åhléns och Telenor. Jag ska nu provjobba några dagar på Åhléns så vi får de hur det går. Det är väldigt lång pendling dit så ja vi får även se hur allt öser sig med det. Önskar att man kunde ha något närmre men de är ju så alla vill ha det^^ Helst skulle jag vilja plugga men har inte fått klart än om min frisör och make up utbildning men de kommer väl snart antar jag^^

Nu är de ju äntligen fredagsmys eller hittar du på annat i helgen?

Kraam*

2010-02-26 @ 18:48:52
URL: http://satisfactioncreatedbycicci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • © J e s s i c a| D e s i g n
  • RSS 2.0